De praktijk
Pistekaarten
De pistekaarten zijn ontwikkeld aan de hand van het Basisdocument en aan de hand van de kerndoelen 57 en 58 (SLO, 2021). Buiten de literatuur en verplicht opgelegde kerndoelen zijn de kaarten tot stand gekomen door de praktijk. Wij hebben de niveaus zo samengesteld, dat het minimum altijd haalbaar is en dat er toch ook uitdaging is voor de betere bewegers.
De pistekaarten zijn opgebouwd uit 4 niveaus per activiteit en aangegeven met een kleurtje; groen, blauw, rood en zwart. Verder zijn de kaarten voorzien van foto’s zodat voor de leerlingen in een opslag duidelijk is wat zij moeten doen bij een bepaalde piste.
Wij hebben met PBO een digitaal systeem ontworpen wat het bewegingsonderwijs naar een hoger niveau moet tillen.
Zo heeft het systeem zijn eigen leerlingvolgsysteem, beoordelingssysteem en rapport.
De leerlingen kunnen met het beoordelingssysteem zichzelf beoordelen, waardoor zij hun eigen leerproces kunnen volgen.
Gegevens invullen
De leerlingen krijgen eigenaarschap in hun eigen leerproces, doordat zij zelf hun voortgang in het leerlingvolgsysteem zetten.
Hierdoor is voor zowel de leerlingen als de vakdocent gelijk inzichtelijk hoe de leerling ervoor staat.
De leerlingen werken met een pistekaart bij een bepaald activiteit en vullen na 3 lessen (van dezelfde activiteit) hun behaalde doelen in op de laptop.
Intrinsieke motivatie
Doordat de leerlingen eigenaarschap hebben in hun voortgang en op verschillende niveaus uitdaging hebben, worden zij intrinsiek gemotiveerd zichzelf te verbeteren. Het LVS volgt de leerlingen niet alleen op het fysieke deel, maar ook het sociaal emotionele aspect, zowel tussen de leerlingen, als tussen leerling en de docent en bij de leerling als individu.

