Wat doen wij?
Ons doel
Wij willen ervoor zorgen dat de leerlingen binnen het PO het sporten leuk vinden, hun bewegingsvaardigheden verbeteren en daar waar we kunnen de gezondheid van de leerlingen bevorderd.
Hoe doen wij dat?
Wij werken niet met een cijfer voor het bewegingsonderwijs maar met Leerling Volgsysteem met een positief rapport dat aangeeft wat een leerling allemaal wel kan! Wij gaan vooral in op de intrinsieke motivatie van de leerlingen, wij leren de leerlingen zichzelf (digitaal) te beoordelen en kritisch te kijken naar zichzelf.
Wij hebben met PBO een digitaal systeem ontworpen wat het bewegingsonderwijs naar een hoger niveau moet tillen.
Zo heeft het systeem zijn eigen leerlingvolgsysteem, beoordelingssysteem en rapport.
De leerlingen kunnen met het beoordelingssysteem zichzelf beoordelen, waardoor zij hun eigen leerproces kunnen volgen.
Beweegdoelen
In ons Leerling Volgsysteem werken wij met verschillende beweegdoelen welke weerzijn onderverdeeld in verschillende activiteiten.
Hieronder zijn de verschillende beweegdoelen opgesomd;
- Balanceren
- Hoog- en verspringen
- Zwaaien
- Over de kop gaan
- Springen
- Gooien en vangen
- Klimmen en klauteren
- Doelspelen
- Touwklimmen/verplaatsen
- Stoeien
- Bewegen op muziek
- Inzet en gedrag
Niveau bepalen.
De kinderen mogen d.m.v. een mediakaart hun eigen niveau bepalen.
Mediakaarten
De mediakaarten zijn opgebouwd van makkelijk naar moeilijk. De leerlingen beginnen eerst bij het ‘makkelijkere’ niveau en kunnen zich door middel van de mediakaart uitdagen door een niveau hoger te proberen. Als zij een bepaald niveau van de mediakaart behaald hebben mogen zij dit zelfstandig invoeren op de laptop, waardoor hun niveau gelijk digitaal in het leerlingvolgsysteem geregistreerd is. Met dit systeem krijgen de leerlingen geen cijfer voor het bewegingsonderwijs maar krijgen zij een rapport dat aangeeft wat zij allemaal wel kunnen.

